12 Ocak 2014 Pazar

Populer Sorular : Kapalıyım Dışlanır mıyım ?

Sık sorulan soruları güncellemeye devam ediyorum . 

Kapalıyım , Kore'ye okumaya gideceğim zorluk çeker miyim ? Örtüm dolayısıyla dışlanırmıyım ? 

Bu soru belki de bana en sık sorulardan biriydi şimdiye kadar . Umarım yeterince açık ve net cevap verebilirim . Tabi ki unutmayın ,burada yazdıklarım sadece benim şahsi düşüncelerim. Ve ben Kore uzmanı değilim.  Elimden geldiğince de bilmişlik taslamamaya gayret ediyorum . İnsanların tecrübeleri ve karşılaştıkları insanlar farklı olunca herkesin kaleminden dökülenlerde farklı olabilir. 

Zorluk çeker miyim , dışlanır mıyım sorunuza tek bir cümle ile açık ve net olarak cevap verecek olursam ''Bu sizin kim ve ne olduğunuzla o kadar ilgili ki '' ... 

Ne demek istiyorum ? 

Örtü, sadece bilmeyenin gözünde bir önyargı olabilir. Ama bu önyargıyı kırmak, insana yaklaşmak ve kendinizi ifade etmek , o insanın gönlünü feth etmek örtünüze değil, sizin yetenek ve karakterinize kalmış birşeydir.   Bu konuda kendinize güveniyor musunuz ,sorun içinize . 

Koreliler elbette size çok sorlacaklar , sıcakta bunalmıyor musun, neden takıyorsun o örtüyü,  çıkarsan daha güzel olursun diyecekler , diyorlar .Metroda sürekli bakıp inceleyecekler ..  Ama bilmedikleri , anlamadıkları için yoksa sizi öcü sandıklarından değil. Tabi bu gibi olaylara maruz kalınca dışlandığınızı düşünüp düşünmemek de yine sizin algı ve karakterinize bağlı. 

Benim burda iki tane mücevher gibi kapalı arkadaşım var . İkiside ''kapalı'' olmaları yönünden hiç bir zorluk ya da zahmet çekmiyorlar ama bu onların karakterlerinin oturmuş ve nerde nasıl davranmalarını gerektirdiğini iyi bilmeleri yüzünden kaynaklanıyor.  

Koreliler size diyecektir ''domuz eti yiyemiyorsun yazık, yoksa gider ne güzel domuz ızgarası yerdik beraber'' böyle şeylerle çok karşılaşacaksınız . Ben dahi çok duyuyorum , yazık domuz yiyemiyorsun diye hayıflananını . Bu sizi dışlamak ya da beğenmemek değil , domuz yemek onlara bir zevk olduğu ve diğer etlerden ucuz olduğu için . Öğrenciler kalkıpta her hafta dana eti yemeğe gidemiyor ki pahalı çünkü.  Bunları duyup kötü hissedip hissetmemeniz , ayak uyduramadığınızı düşünüp üzülüp üzülmemeniz size kalmış . 

Beraber okuyacağınız ve çalışacağınız profösörleri iyi seçin (seçme hakkınız varsa) . Proflar yüzünden zorluk çeken öğrenciler çok oluyor çünkü her gece içmeye götürüyor bazıları öğrencileri.  Bahsettiğim kapalı arkadaş, diğerleri içki içerken su ve meyve suyu içtiğini söylüyor ama onun profu önemsemiyor , sizinki de böyle olursa sorun yok ama bu konuda manyak inatçı proflarda çıkabiliyor . İçki alemlerinde onlara ayak uydurmuyor diye düşük not veren proflar duydum ama umarım böyleleri ile karşılaşmazsınız . 

Ama inanın bana Allah herkesi hak ettiği insanlarla karşılaştırıyor . İnsanın dışlanıp dışlanmamasının elbette görüntüsüyle hiç ilgisi yok diyemem , dış görünüş etkiliyor olsa da temelde karakter ve iletişim meselesidir. Eğer iletişiminiz güçlüyse , karakteriniz pozitif ve yeniliklere açıksa , insanlara yaydığınız enerji  olumluysa bence bu örtü önyargısının da önüne geçecektir. Ben Nur'la karşılaştığımda ''aaa bu örtülü biz pek anlaşamayız diye hiç düşünmedim , o kadar hayat dolu ve farklılıklara açık bir yaklaşımı vardı ki ''ne kadar dolu ve derin bir insan !'' diye düşündüm başındaki örtüsünden ziyade . 

İçki konusunda sıkıntı yaşayabilirsiniz ama yine de bu sizin olaya nasıl yaklaştığınıza ve girdiğiniz ortamlara bağlı . İçmiyorum dediğiniz de elbette ısrar etmiyorlar ama hep bir ''yazık içse/yese eğlenirdik'' diye iç çekişleri oluyor .. Buna karşı onları sizinle zevk alarak yapabilecekleri aktivitelere yönlendirip aranızdaki bağı güçlendirmek ya da bu iç çekişleri görüp yapamayacağınız şeyler karşısında komplekse girip bunalmak yine sizin karakterinize kalmış. 

Öz güvenininiz eksik değilse bunları size uygun  durumlar ile bertaraf edebilirsiniz , mesela ''ah keşke domuz yeseydin eğlenirdik '' diyen bir koreliye '' canım ne var bizde beraber türk yemeği yemeye yiyelim, hem senin için de farklılık olur , domuz domuz bıkmadın mı '' diye espiri yapabilirsiniz . Ya da '' bunalmıyor musun bu sıcakta örtüden '' diyene '' sizin ahjummalarınız sıcakta tenim yanmasın beyaz kalayım diye robocop gibi giyinip bunalmıyorsa ben neden sıcaklayayım ki '' diye espiri yapabilirsiniz . 

Ama bu öz güven işi. Kişinin kendine güveni yoksa , duyduğu sözler karşısında komplekse düşecektir. Ben yapamıyorum onlar gibi olamıyorum öyleyse bana yaklaşmayacaklar diyecektir ve korelileri suçlayacaktır soğuklar diye. Hayır bilmiyorlar, daha doğrusu anlamıyorlar .. Domuz eti yemiyorsun tamamda çorbanın içindeki mantının içine giren domuz kıymasını da mı yemiyorsunu anlayamıyorlar ... Bu yüzden siz girişken olacaksınız küsüp oturmayacaksınız.  

Şunu unutmayın lütfen , Korelilker yabancılara karşı soğuk kanlı . Hiç bir şey dizilerde gördüğünüz gibi değil. Soğuk derken kötü manada söylemiyorum . Mesela 4 yıldır hergün gittiğim pazarda ,korece konuştuğumu biliyor ,her gün beni görüyorlar ama yine de ''önce şu yabancınınkini ver '' diyorlar . Yani onların gözünde hep yabancısın . Sakın '' Kore'ye gideceğim bütün koreliler etrafımda pervane olacak , hepsi bana hayran kalacak , tonlarca koreli arkadaşım olacak '' hayalleri ile gelmeyin ,siz kırılırsınız ... Ancak çok güzel ve çok ama çok çekiciyseniz belki bu dediğiniz olur.   Buradaki tanıdığım bütün öğrencilerin koreliden ziyade yabancı arkadaşı var . 

Domuz eti konusunda çok hassas iseniz , bu konuda zorlanabileceğinizi düşünüyorum çünkü içine domuz girmeyecek yemekleri neredeyse yok denecek kadar az . Ve öğrencilerin yemek yapma seçeneği de pek olmuyor . Bir çok çerez ve  ıvır zıvırına da domuz jelatini giriyor. 

Ve son bir şey , bu konuda dürüst olacağım ... 
Koreli sevgilim olsun derseniz.....  Elbette olur ,olmaz değil ama kolay olmayacağını bilmelisiniz çünkü kapalı bir bayanın kendine göre sınır ve hayırları vardır. Domuz eti yemesin, içki içmesin, cinsellik taleb etmesin derseniz, böyle bir koreliyi bulursanız vallahi ne diyeyim helal size derim. Zaten geriye bir kelime-i şehadeti kalmış olur o adamın ama çok çok zor olacaktır ,kendinizi yormayın , yüreğinizi yormayın..  Koreli erkekler güzelliğe önem verirler ,evliliklerde bile tanıştırıldıkları insanları erkekler kızlar için ''güzel mi '' , bayanlar ise ''paralı mı'' diye sorar ilk önce .  Hadi ,sizi beğendi , örtünüzle de kabul etti. Domuz yememesi ve içkiyi bırakması da gerekecek . Annesinin de sizi kabul etmesi gerekecek.  Hadi adam sizi sevdi de kabul etti ama annesinin gözünde ki imajınız en azından ilk başta biraz farklı olacaktır.

Şimdi bana diyecekseniz ki sen kendine bak, senin ki nasıl oldu da bize kalkıp zor diyorsun.. Öncelikle benim yukarıda söylediklerim örtülü ve bazı dini sınırları , olmazsa olmazları olan bayanlar içindi. Yoksa kapalı değilim, içkide içse bana ne diyenler için değil sözüm.  

Ben bile burda çöpçatanlık yapayım evlenip kalsınlar gitmesinler dediğim kapalı arkadaşlarım var ama olmuyor işte kolay kolay.Çünkü hadi örtüsünü kabul bile etse tanıştırmak istediğim koreliler , adamların içkisi ve domuzunu kabul edemez bizim kızlar ... 

Tabiki ben bunları umudunuzu kesin, oturun ağlayın, gelmeyin canım diye söylemiyorum . Sadece ayağınız yere sağlam bassın , gerçekleri , olasılıkları görerek gelin ki olur da Allah karşınıza hamuru yatkın bir koreli erkek çıkartırda herşey yukarıda söylediğimin tersine gelişir . Yok mu, var böyleleri de ... 

Bu konuda eksik bıraktığım bir şey kaldı mı ? ... 

16 yorum:

  1. Abla ben 19 yaşındayım...(kapalıyım ama kendime tam kapalı diyemem...) ben bu yaz koredeki arkadaşımın evine kalmaya gideceğim ama biraz tereddütlerim var bu domuz ve içkide..ben korece bilmiyorum ailesine nasıl anlatırım terbiyesizlik yapmadan..biraz pratik olarak öğrenmeye başladım ama bunları ailesine anlatamam(kız İngilizce biliyor ama böyle anlatabileceğinden şüpheliyim) ayıp olmadan kırmadan bunda alkol varmı domuz ürünü varmı ben kesinlikle yiyemem gibi nasıl söyleyebilirim..birde basit bir şekilde başörtümü nasıl anlatabilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben bu konuda çokça tecrübe sahibiyim, umarım yardımım olur. öncelikle bir şeyi yememeni çok anlayışla karşılıyorlar. bazı yaşlılar gıcık olup huylansa bile, gençler kesinlikle dikkat ediyor. dört dönüyorlar uygun yiyecek bulmak için. hiçbir şey olmazsa aparatifler oluyor masada yemeklerinde, onları yersin. sonra içki konusunda da öyle çok baskı yapmıyorlar. başı açıklara ısrar etseler bile başörtüsü onlara çok prensipli göründüğü için saygı duyuyorlar. başörtüsünü açıklamaya gelince, bu konuda başlarda gerçekten zorlandım. kültür ve inanç farklılığından dolayı başörtüsünün nedenini kavrayamıyorlar. hatta bir budist rahip mi denir artık bana saç kazıtmanın başörtüsünden daha iyi olduğunu söylemişti :D başlarda uzuuun uzun nedenini anlatmaya çalıştım, ısrarla. ama baktım bomboş gözlerle bana bakıyorlar. anlayanlar da oluyor tabii ama yine de uğraştığına değmiyor. bir defasında zor olmyor mu böyle? sürekli mi takıyorsun? diyen bir grup kıza evet bazen zor oluyor ama ben bunun sonunda bana fayda getireceğini biliyorum. eğer bir insan iyi bir iş yapmak istiyorsa çok çalışması lazım, çalışmak zor olsa da sonucunda iyi bir şey olacağını biliyorsun demiştim. -koreliler çalışma delisidir, belki bilirsin- bunu söyleyince ilk defa beni bir korelinin bu kadar iyi anladığını gördüm. gerçekten parıldayan gözlerle bakıp vaaaov çok havalı felan bile dediler :D benim tavsiyem bu şekilde açıklaman.

      Sil
  2. Çok çok güzel açıklamıssın Bahar'cım. Hayallerdeki Kore ile gerçek yaşamın farkını çok iyi vurgulamışsın.

    YanıtlaSil
  3. Sırf soruya cevap değil genel olarak da Kore ile ilgili çok güzel bir yazı olmuş.
    Kültür bursu programında Kore'ye gittiğimizde üniversitenin tanıtı m filminde olan ve sahnede konuşma yapan kız kapalıydı ama kendini çok güzel ifade etmişti. Kimsenin görünüşüne baktığı yoktu ama dediğiniz gibi iletişim çok önemli.
    Umarım son kısımlar herkesi bir nebze olsun düşünmeye sevk eder.
    Teşekkürler

    YanıtlaSil

  4. Biz bazen dizilerden filmlerden görüp kafamızda hayali bir Kore düşünüyoruz, yabancı olduğumuz için herkes bizle arkadaş olmaya can atacak sanıyoruz..
    ama fazla beklentiye girmemek lazımmış bloğundan bunları öğrendim :))
    çok faydalı ve içten bir yazı olmuş, emeğinize sağlık ^^

    YanıtlaSil
  5. Cok acik cok anlayisli cok net bir cevap olmus harikasin enegine saglik :)

    YanıtlaSil
  6. Çok güzel anlatmışın abla.
    Bu arada Mevlid Kandilin mübarek olsun.

    YanıtlaSil
  7. çok güzel yazmışsın :D

    YanıtlaSil
  8. Harika açıklamışsın Bahar abla. Sadece kapalılar için değil bence tüm Kore hayranları ve idol hayranları için açıklayıcı olmuş. Kore'nin ve insanlarının ütopyada olağan dışı insanlar olmadığı ancak bu kadar net anlatılırdı :) Herkes okumalı,özellikle de Kore'li sevgilim olsun diye herşeyi yapanlar :D

    YanıtlaSil
  9. Çok güzel ifade etmişsiniz.ELLERİNİZE SAĞLIK.

    YanıtlaSil
  10. Daha da bu yazının üzerine gelip de 'kapalıyım dışlanır mıyım' diye soran olursa kürekle kovalayacağız ^^ hihiho

    İnanılmaz detaylı, çok öğretici ve mümkün olduğu kadar gerçekçi olmuş. En çok da neyi beğendim biliyor musun? Tabii ki yazının tamamını çok beğendim ama şu detay çok çok önemliydi.

    'Hayal kurmayı asla bırakmayın. Ama hayallerinizi gerçekçi temellere kurun. Kendinizi, karakterinizi ve yeteneklerinizi bilerek hayal kurun'

    yazdığın postunda şu mesaj çok hoşuma gitti. Yani Kore bir Düşler Ülkesi değil ve bizlerde mükemmel insanlar değiliz. O yüzden bu yazı harika oldu. Ellerine sağlık :) :)

    YanıtlaSil
  11. Turkiyede bile bu konuda sorun yasarken korede yasamamak baya utopik olur. Yazinin uslubuna bayildim sahsen. Kirmadan dokmedende yazi yazilabiliyormus bilmeyenlere duyrulur. Rabbim herkesin gonlune gore versin insallah

    YanıtlaSil
  12. Hay allah razı olsun, ne güzel yazmışsın...şu aklı bir karış havada olanlarda sağlam basarlar yere

    YanıtlaSil
  13. Erkekler için ne düşünüyorsunuz? Koreli kızlar erkekte cebe mi bakıyor?Yıllık kazanç 100k$ olması önemli diye duymuştum. Bir de boy takıntısı falan da bu insanlar çok uzun değil ki.. bizim gibiler uzun yüzdesi çok az onlarda(en azından ben öyle görüyorum sokak videolarında.).Eğitimin önemi nasıl? Ivy Leauge veya mühendislere ne gözle bakılıyor.Bir doktor kadar prestijli midir?

    YanıtlaSil
  14. Açıklamanız için çok teşekkür ederim. Gerçekten çok detaylı faydalı bir yazı olmuş :)

    YanıtlaSil
  15. Çok güzel açıklamışsın ablacım. Umarım birçok kişinin kafasındaki soru işaretleri gitmiştir. Gerçekten de anlamakta zorlanıyorlar. Buraya bir grup Koreli gelmişti ve onları ağırlayan arkadaş grubumuzda kapalılar da vardı. Bi yere kadar onun kapalı olmasını anlasa bile sonunda "e şimdi sen kapalısın o niye değil." diye sorular yöneltmeye başladılar. Aslında anlamadan dinlemeden kaçmalarındansa sorup anlamaya çalışmaları bence güzel bir şey. Mesela bana da biri "siz çok fazla yağlı ve şekerli yiyorsunuz bu rahatsız etmiyor mu? ileride sorunlara yol açmıyor mu?" gibi sorular sormuştu.

    YanıtlaSil

Yorumunuz onaylandiktan sonra gözükecektir