19 Ocak 2014 Pazar

Domuz eti konusu

Kore ile ilgili bana en sık sorulan sorulardan belki de ilk sıradaki olacak birazdan hakkında yazacağım konu. 
Bilmiyorum beni iyi tanıyanlar var mı aranızda . 
Eğer varsa bilirler , ben en başından beri her konuda dürüst olmaya , dürüstçe yazmaya gayret ettim. 
Çünkü insanları kandırıpda beni sevmelerini sağlayacağıma, doğruyu bilipte bu yüzden bana buğz etmelerini yeğlerim. Çünkü ikincisi daha gerçek . 
Elbette dürüst olduğum halde , gerçek ne olursa olsun beni sevenler olursa, bu da benim hazinem olmuş olur.

Popüler soruları güncellemeye devam ediyorum. Diğer sorular için buraya bakın.  

Domuz eti yiyor musun, eşin domuz yiyor mu, içine domuz giren ürünlerden nasıl kaçınıyorsun,  helal et işini ne yapıyorsun , içki içiyor musunuz ? 

İlk başta bu tarz sorulara çok sinirleniyordum ... Çünkü mutlaka arkasından bir çarpıtma ya da kınama geliyordu . Soruyu soran yapmasa bile okuyan başka biri araya girerek ortamı ateşlendiriyordu . 

Öncelikle lütfen yazacaklarımı dikkatle anlayarak okuyun ,yanlış yerlere çekilsin istemiyorum böyle hassas bir konu.

Hepimiz (ya da çoğumuz) Allah'a şükür müslümanız . Kimimiz bilinçli , farkında olarak ve Allah'ın emrettiklerini yerine getirerek yaşıyor , kimimiz ise nefsinin izin verdiği, hayatında 'dine ' yer verebildiği kadarını ihya ederek   .. Ama bazılarımız (ki ben kendimi bu kategoriye sokuyorum) sadece kalbindeki o iman kırıntısına umut bağlayarak , en azından ''inanıyorum'' diyerek yaşıyor ... Öyle ya , yapamadığın halde ,bir de inkar etsen , hiç inanmasan ... Küçücük bir katre bile hiç olmamasından iyidir. Hiçlikten iyidir.... 

Ben öncelikle domuz yemiyorum .  Ama domuz eti denilince ''ıııyyyyyy'' denmesinden de hoşlanmıyorum . Biraz açık görüşlü olun , bu demek değil elbette gidin domuz yeyin ya da yiyeni övün ,ben kendim de yemiyorum ki ... Ama domuz eti öcü değil . Bildiğiniz et ,kaka çuvalı değil ki  . Kore halkının neredeyse bütün yemeklerine domuz girdiği halde domuzdan ölen kimse olmamış çünkü günümüzde gerektiği gibi hijyenine dikkat ediliyor ve bilinçli tüketiyorlar.  Bizzat gördüm kaç kere restorantta yan masada domuz eti yiyen ailede çocuk çubuklarıyla ete dokunacağı zaman babanın '' hayır daha pişmedi ,domuz eti çok bakteri içerir iyice pişmeden sakın çatal kaşığınla ete dokunma '' diye uyardığını . 

Domuz eti görünce ıııyyyyy, ööööööö, olmuyorum. Çünkü burda , böyle bir halkın arasında yaşayınca en azından yemeyecek iradeniz varsa bile görmeye alışıyorsunuz .

İçine domuz giren ürünler hakkında ne yapıyoruma gelirsek ....  

Bir şey yapmıyorum . 
Dikkat etmiyorum.  
İlk Kore'ye geldiğimde bu konuda çok serttim. Kesinle bırakın içinde domuz ürünü girmiş birşeyi yemeyi, aynı tencerede pişmiş mi diye soruşturuyordum  yemeden önce . Zaten böyle de yapmak gerekiyor değil mi... 

Ama zamanla zorlanıyorsunuz ... Adapte olamıyorsunuz . Eşim  , benim yüzünden bir arkadaş gurubundan dışlandı . Buluşmalara davet edilmemeye başlandık . Neden , çünkü domuz girme ihtimali olan hiçbir şeyi yemiyordum ve içki hiç içmiyordum.   

Neden canım onlarda gidip inek eti yesinler, ya da içinde domuz olmayan bir şey yesinler öyle buluşun diyceksiniz .... Malesef , inek eti çok pahalı . Sadece 2 kişi yiyip çıksanız içtiklerinizle beraber 70-80 dolar çivarı hesap çıkıyor  . Adamlar senin için bir kere inek eti yemeğe gider , her buluşmada seni mi düşünecekler ? Ayrıca burda arkadaşlarla buluşup beraber tadını çıkartarak yenecek bir çok yemek malesef ki domuz ihtiva ediyor . 16 yaşında ergen değiller ki kimbab yemek için toplansınlar, ki kimbabın içinde bile 'ham' dedikleri domuz salamı var  ... 

Diğer bir durum , eşiniz koreli olduğu için arkadaşlarının ya da akrabalarının evine gidiyorsunuz . Ya da en basit örnekle kayınvalidenin evine gidiyorsun . Senin için yemek yapıyorlar , bayram gibi sofra hazırlıyorlar , domuz yemiyorsun diye domuz eti de pişirmiyorlar ama yaptığı Ddok çorbasının içinde ki mantının içine giren şey domuz kıyması ! Ama bunun anlamıyorlar koreliler , tamam domuz yemiyorsun anladık ama bu domuz değil ki mantı diyor ... Ayrıca o evde sürekli domuz pişiyor ,muhtemlen bana domuzsuz pişirdiği yemekten önce o tencerede domuz yaptı kadın . Ne yapayım elimde tenceremle mi misafirliğe gideyim ? 

Kore'de büyüklerin yaptığını, imkam ettiğini yememek çok ayıp . Eşimde bana ilk zamanlarda hep tembih etmişti , Annem babam içki ikram ederse en azından al , içme koy tabağının yanına ama al . Çünkü geri çevirmek saygısızlık . Neden içmedin derlerse miğdem biraz kötü dersin dedi. elbette böyle yapıyordum ama nereye kadar , her buluşmada miğdem kötü mü diyeceksin? 

Neden dikkat etmiyorum konusunda diğer bir nedenim ise Kore'de haram sayılmayan ürün neredeyse yok arkadaşlar . Bütün çerezlerden tut, ramyonlara kadar . Ben burda nasıl yaşayacağım o zaman ? 3 aylık tatile gelmedim ki dişimi tutup yemeyeyim. Allah nasip ederse ömürüm yettiğince buradayım , öyleyse bana ömrünün sonuna kadar çikolata , çerez, biskivüt, dondurma yeme mi diyorsunuz,hem de en çok sevdiğim şeylerken ? Elbette annem sağolsun ,yolluyor ama kargo o kadar pahalı ki 3-5 şey 100 tl tutuyor , kadın her ay paket mi yollasın . Zaten yolladıkları 1 haftada bitiyor . 

Gerçekten kaçınmaya çalışan Türk arkadaşlarımı tenzih ederim, Ama Kore'de yaşayan Türklerin bir çoğu içinde olma ihtimaline bakmıyor . Ancak size öyle söylemiyorlar . Kore Mantısı yiyor ama içinde ne var diye sorana dana kıyması var diyor , halbuki dana kıymalı kore mantısı yok burda .Ramyon yiyor ,sorana içinde domuz yok diyor, halbuki çevir bak arkasında kocaman ''domuz eti'' yazıyor .... Tabiki bunları kimseyi kınamak ya da benim yapamadığıma onları da dahil etmek için söylemiyorum . Durum bu ama kimse çaktırmamaya çalıyor demeye getiriyorum. 

Sizler için bu hayatın , bu kültürün içine girmeden , hergün bu gibi durumlara yüzyüze gelmeden, ''seçim yapma'' zorunluluğu ile ''vicdanınız'' arasında volta atıp durmadan anlamanız çok zor .  

Empati yaparak, insanları suçlamadan , kınamadan uyarmak isterseniz kimse uyardınız için kızmaz ama bu çizgi ince bir çizgi. Gerektiği yumuşaklıkla uyaramazsanız o insanı iyice küfre sürüklersiniz çünkü  ''aaaa domuz var onda , onu mu yiyorsun '' dendiğinde insan yediği için vicdanı bile sızlasa kafasına tokmak gibi ikide birde vurulduğu için bıkacak ''yiyorsam yiyorum be sana ne oh iyi yapıyorum '' diye düşünecek .  Tebliğ etmekle yermek çok farklı kavramlar ve tebliğ asla o insanın yüreğini daha beter inada sürükleyecek şekilde yapılmaz. Ayrıca arkadaşlar , O insanın bilmediğini mi düşünüyorsunuz , O da müslüman , elbette biliyordur içine domuz girme ihtimali olan şeyleri yemenin haram olduğunu.  Bu onun tercihi, insanlara Oh domuz çok lezzetli diyerek onları da cezbetmeye çalışmıyorsa ya da sizi bizzat zorlamıyorsa bırakın , tebliğinin de yeri ve zamanı vardır . 

Her insanın yaşam şekli farklıdır , karşınızdakini de aynı sizin gibi yaşıyor zannetmeyin ve karşınızdaki insanı insan olabiliyorsa sevin . Yediği domuz , içtiği içki eğer bunu etrafa reklam etmiyorsa bu Onunla Allah arasında bir şey ... Ayrıca insanın günahı herkese ifşa etmesi yanlış değil mi, çünkü benim bildiğim Allah ile kişi arasındaysa affolma ihtimalin daha yüksek . Bunu bildiğiniz halde öyleyse neden başkasının günahına şahit olmak istiyorsunuz . 

Ee, merak ediyoruz ne var . Biz de Kore'de yaşamayı hayal ediyoruz , ilerde kaçınabilir miyiz o yüzden merak ediyoruz diyebilirsiniz ..... O zaman soru sorma biçimini düzeltmek gerekiyor. ''Domuz yiyor musun , içine domuz giren şeylerden sakınıyor musun'' değil 
''Kore'de domuz çok yaygın bundan nasıl sakınabiliriz, içine domuz giren ürünlerden kaçınmak mümkün mü '' diye sorabilirsiniz direk kişiyi hedef almayıp. Hem benim ya da başkasının yiyip yememesi size ölçü olamaz değil mi, ben iradeliyimdir ama sen olamazsın belki . 

Ayrıca İslamın tek yasağı domuz değil, Ben örtü de örtmüyorum, namaz da kılmıyorum. Elbette bunu övünmek için söylemiyorum . Ama neden kimse kalkıp bana '' niçin örtünmüyorsun '' diye tebliğ etmezken '' Domuz '' konusunun bu kadar efsaneleşmiş bir günah gibi lanse edildiğini anlayamıyorum . Domuz yersem kendime ederim kötülüğü , ama örtünmezsem senin eşinin gözü bana kayabilir , bu daha kötü değil mi ?  Bunları örnek olsun diye söylüyorum.. Sadece domuzu , içkiyi öcüleştirmeyin din bir bütündür diye. 

Helal dana eti işini ise , Burda helal et sadece itaewonda satılıyor . İlk zamanlar gidip ordan aldım ama evde helal et yeyip, dışarı da korelilerle buluşunca restorantta yediğimiz dana eti helal olmayınca . Ya korelilerle buluşmayı kesecektim , ya da itewondan helal et almayı . Ben ikincisini yaptım . Çünkü zaten itewon evime 50 dk. gidip gelmesi de nefsime kolay gelmedi açıkcası kapımın önünde kasap varken. 

Eşim konusunda ise . Benim eşim 33 yaşında . Biz evlenmeden önce eşim müslüman oldu . Ama bana o zaman kendisi demişti. Ben 30 yıl boyunca hergün domuz eti yedim, gerektiği zaman içki içtim arkadaş ortamlarında . Bunu bir çırpıda kesip atamam . Ama ilerde nasıl olur bilemem ...  Ben zaten ona kes at demedim , yemezsen iyi olur dedim ama zaten benimle yaşarken otomatik olarak %85-90 düştü çünkü eve domuz eti girmeyince , ben pişirmeyince nerden yiyecek ? içki de aynı.  Allah'a şükür önüne ne koysan yiyen bir insan, o yüzden eve domuz eti girmemesi konusunda hiç zorlanmadım .  Ancak iş toplantılarında yiyor çünkü  şefleri nereye götürürse onu yemek mecburiyetindeler . Kore'de iş ortamları çok berbat hiyearşik bir düzen içinde. En kötüsünü söylüyorum şefleri gece klübüne gitmek ister ve gecenin devamı için kadın tutarsa elemanlar buna itiraz edemiyor . Etmek isterse eder elbet ama şef bana posta koydu diye dışlatıyor o kişiyi iş yerinde . Tabiki her şirket böyle değil. Her şefte . Sadece en kötüsünü söylüyorum diye altını çizdim.  İçkiyi ise yapabildiği zaman masanın altına koyduğu konteynıra boşaltıyor şef görmeden ama şef yanına oturursa o zaman zor.

Ancak benim ve eşimin nasıl yaşadığı , ne derece yapabildiğimiz yapamadığımız kimseye ölçü olamaz . Siz belki gelir benden daha iradeli davranırsınız ya da daha berbat . Ha keza eşiniz olacak koreli. Bunu kimse öngöremez .  Yaşamadan bilemezsiniz. 

Bu konuda kesinlikle bir kompleksim yok , zaten benim yapamadığım bir şeyi eşimden beklemem . O yüzden '' evlenmek için müslüman olan koreliden ne hayır gelir, müslümanlığı yaşamaz ki '' diye arkadan konuşacaklar varsa inanın umrumda değil. Siz evlenin , sizin eşiniz daha takvalı olsun ne diyeyim ki umrumda değil açıkcası , ne müslümanım (!) diyen eşler var ama baksan insanlığı yok .  Ben eşimi müslüman olacak diye sevmedim , zaten ondan önce insan olabildiği için ,aşık olduğum için, bir çok müslümandan daha insanca davrandığı için (bu taş size değil, yeri kore ile ilgisi olmayan başkasının kafası) sevdim, ha müslüman oluyorum demiş, kelimeyi şehadeti okuyup öğretmişim , aklıma kalbime yattı demiş. Gerisi bende biter ... Ben yaparsam o da zaten öğrenir. Ama ben yapmadım şeyi ondan bekleyemem . 

Yani , özetle neymiş. ?
Domuz yemiyoruz ama 
İçine girme ihtimali olanlara bakmıyoruz 
Helal et ise eskiden almaya gayret ediyordum ama artık mahalle kasabımdan alıyorum .

Ama sizin niyetiniz beni sorgulamak değil de kendiniz buraya gelince nasıl sakınabilirsiniz ise ,çekinmeden bana sorabilirsiniz ,ben elimden geldiğince yardım ederim bilgilendirme konusunda . 

Ayrıca bu yukarıda anlattıklarım kendim ve genelde evlenip Kore'de yaşanların karşılaştığı durumlar içindi.  Öğrenci olarak burada yaşayacaksanız bir nebze herşey sizin için daha kolay olacaktır çünkü gireceğiniz ortamları siz seçebileceksiniz , yani eşimizin dayısının evine gidiyorum ne yemeği yaparlar düşüncesi olmayacak , ya da kayınvalidenizin evi.
Ayrıca azcık takvası bile varsa insanın 1 yıllık okul hayatım var diye dondurma bile yememeye dayanabilir isterse .  Sürekli burda yaşayan ile aynı olmaz . 

iyi pazarlar .

27 yorum:

  1. Abla ben asiri tatli duskunuyum ve hani et yemesemde sorun degil ama konu tatli olunca kimse tutamaz..acaba gofretlerde cikotalalarda da var mi ..-domuz katkisi...yani 3 ayda bir et yesem sorun degil ama abur cubur bilemiyorum..

    YanıtlaSil
  2. Abla bu arada ben esra ve blogunu takip etmeyi.cok seviyorum..oncellikle hayati.cok gercekci anlattigin ve herseyin toz pembe olmadigini bizlere cok iyi gosterdigin icin..evet koreye gelmeyi cok istiyorum ve senin blogun bana cok katki sagliyor bu konuda...konuya gelirsek kimse dini tam yasamiyor yasiyorsa da bu kimseyi acimasizca sorgulamasi anlamina gelmez..mesela bn domuz eti yemem gelsem dayanirim bir nebze zaten yemekle aram yok..ama tatli konusu beni uzdu biraz acaba cogu tatlida da var mi domuz katkisi yani abur cuburlarda?simdiden cok tesekkurler ...(bu arada seni cok seviyorum. tercihlerin ne olursa olsun beni ilgilendirmez sonucta iyi bir insansin ve ben senin yazdiklarini okuyunca cok seviniyorum)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. başlarda çok zor geliyor, ama bazı ürünleri bilip gidince rahat oluyor. mesela içinde hiçbir şey olmayan çok güzel bir cips vardı, bazı jelibonlar-ki ben bayılırım- endonezyadan geliyor ve helal jelatinli oluyordu. çikolata deyince zaten korenin kendi çikolataları-yenebilenleri olsa bile- pek güzel değil, yabancı çikolata yiyordum ve her yerde de bulunuyordu. dondurmalardan da birkaç tane yenebilen vardı, zaten baskin robbins de kosherli-domuz katkısız- ürünler satıyor, dondurmaya doyabilirsin :) donut konusunda da %100 emin değilim ama krispy kreme de bitkisel ürünler kullanıyor diye biliyorum. helal marketler var itaewonda, onlarda da bissürü güzel abur cubur var ;)
      ama tabii bunlar benim orada bulunduğum 1 yıl boyu, binbir uğraş sonucu, bazen kendi kendime, bazen danışarak elde ettiğim sonuçlar... yani çok uğraşmak lazım, her şeyi tek tek okuyordum-tabi bu sayede korece okumam gelişti o ayrı :p-
      eğer gideceğin süre çok uzun, bir ömür değilse dikkat etmen daha iyi olur, tabii senin kararın. eğer istersen yenebilen şeyler konusunda da yardımcı olurum :))

      Sil
  3. Oncelikle bahar abla cok guzel anlatmissin. Anlatis biciminde surekli sacma soru soranlari ve sacma imrenme halinde bulucanlari susturacaktir. Bu konuyu ozellikle okudum cunku seneye korede degisim ogrencisi olarak okumayi planliyorum. Ilk defa bir gonderinin altina yorum yapiyorum cunku artik tak etti. O kadar sacma mantiksiz sorular goruyorum ki! Bildikleri seyler olmalarina ragmen bazi sorulari ozellikle goze sokmaya calisan sacma kore fanlari( herkesi icine katmiyorum) Hani tamam anladim koreyi sevebilirler bende seviyorum ama korede yasayan birini gorupte kisisel hayatini konu alan sorular sormalari yok mu! Herseyin bir siniri var. Herkesin ozel hayati var ve kimse o hayatlari ifşa edemez. Yada neden boyle yaptin soyle yaptin diye sorgulayamaz. Burada bahar ablaya yalakalik yada ona benzer birsey yapma niyetimde yok. Sadece biraz olgun davranmaya davet ediyorum. Cunku olgun dusununce sorularin cevaplarini duzguncene alacaksiniz. Gecen birsey paylasmistin bi kiz esinizle ilgili koreli erkeklerle ilgili sacma sorular sormustu.(gerci o sorulari bir kiz mi erkekmi sordu bilmiyorum ama eger bir kiz sorduysa kiz oldugum icin utandim!) O kadar seviyesiz ve igrenc seylerdi ki!Sadece biraz seviyeye cagiriyorum. Koreyi seviyorsaniz sevin. K-pop'i seviyorsaniz sevin. Benim umrumda degil. Ama o sarkilari dinleyip idolere asik olup onlarla ilgili acayip sacma seyler hayal edipte gelip burda normal yasayan insanlara o kafanizda tasarladiginiz sorulari sormayin. Size oyle sorular geldiginde nasil cevaplardiniz bir dusunun. Biraz empati yapin.
    Biraz mantikli davranin lutfen.

    YanıtlaSil
  4. Allah cc yar ve yardimciniz olsun .insallah sartlar sizin için daha iyi olur...

    YanıtlaSil
  5. Kore'ye olan hayranlığımın başlamasından bu yana belki 7 yıl geçti. Bloğunuzu baştan beri okuyorum ve bunun en önemli nedeni yazınızı okurken sizi kendime yakın hissetmem. İçten içe sizinle alıştım Kore'ye. Daha gerçekçi düşünmeye başladım. Açıkçası size minnettarım. Daha önce sırf Kore ile ilgili hayal kurarken, artık gerçekçi düşünmeye başladım. (Olayları her açıdan anlattığınız için teşekkürler.)
    Bilmiyorum nasıl duygularla yazdınız yazıyı. Ama bu yazı beni duygulandırdı. Orada ben yaşamışım gibi hissettim.
    Dünyayı çeken bir ülke olmasına rağmen ve bu konuda çalışma yapmayan Kore'ye şaşırıyorum doğrusu. (Kötülemek için değil, cidden şaşırıyorum)
    İnşallah karşınıza hep güzel insanlar çıkar da yaşadığınız olumsuz olayları çabucak unutursunuz. Güçlü olun!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esra Zeynep , iyi araştırmak lazım ,ben bir çoğunda domuz katkısı ya da jelatin var diye biliyorum . Hatta bazı diş fırçaları bile domuzdan elde ediliyor ama pirinç patlakları gibi atıştırmalıklarda olmayadabilir. Dediğim gibi iyi araştırmak lazım. Teşekkür ederim , yazdıklarımı begenmene cok sevindim :) :)

      Helin yılmaz , art niyetle sorulan sorular bilerek yapılıyor sanıyorum ki , moral bozmak için . Biraz da ben eskiden agresif olduğum için sanırım kendimi beğenmiş olduğumu düşünüp antipati besleyen çoktu .Birşeyleri artık anlatmaya çalışmanın yolunu bulduğumu düşünüyorum o yüzden artık o tarz saçma sorular gelmiyor şükür :) umarım gelebilirsiniz değişim öğrencisi olarak . bol şanslar :)

      Hatice sarı , teşekkür ederim. amin inşallah . ben de umuyorum .

      Elay Katan , Teşekkür ederim, seviniyorum yazdıklarımın bir faydası olduğunu söylediğinizde :) Aslında yazı çok uzayacak diye kestim. Bu konu hakkında bir ikinci bölüm yapmak istiyorum çünkü yazmak istediğim şeyler vardı daha .
      Kore son günlerde güzel çalışmalar yapıyor , özellikle kore'de yaşayan müslümanların öncülüğünde yavaş yavaş marketlerde helal damgalı ürünler artmaya başlıyor . Birden değişmez zaman gerek ama yine de çalışıyorlar . Shin ramyonun helali bile çıktı ama şuan için sadece itaewon bölgesinde satılıyor . Tekrar teşekkür ederim :)

      Sil
  6. Iste tam icimdekibses harika bir yazi olmus diline saglik :) insan yorum yapmadan once aynda kendine bakmayi bilmeli ben 4 ay amerika da yasadim o kisa zaman bile nasil bir sinir harbiydi anlatamam ...

    YanıtlaSil
  7. Bahar abla agzina saglik (parmaklarina). Cok dogru soyluyorsun bende turkum ama hollandada dogdum ve yasiyorum burdada aynen, herkez burda domuz eti yer yani meshur burda. Turkiyede hep soruyorlar sendemi yiyorsun "yavur" ulkesinde. Yemiyorum ama yediysem bile biomiyorum cunku cog urunun icine domuz jelatini yada yagi koyurorlar napa bilirim yani.
    Yani kisaca kimse baskalarini hor gormesin lutfen, herkesin gunahi kendinedir baskalarina bisey demeden once bende herkez kendine bakmali. Bahar abla sana bi sorum vardi guney korede encok hangi profile is bulabilirsem cunku ben liseyi bu sene allahin izniyle biterecem ve burda ilk once 3 yil bir meslegin uzerine okuyup korede devam etmek istiyorum ama orda hangi is lazim bilmek istiyorum ve bir sorum daha var orda ev kiralamak ayda ne kadar tutar seneye bir ayligina korede kalmak istiyorum nasil bisey diye. Simdiden cok tesekkut ediyorum kendinize iyi bakin saygilarla beyza

    YanıtlaSil
  8. Müslümanlığı sadece kapanma,domuzeti,namaz vs olarak değerlendirenlere kapak olsun bu yazı ...yüreğine sağlık.!

    YanıtlaSil
  9. Bahar abla face de sormuştum kahvelerde falan var mı diye orada da cvp vermiştiniz ama post'u görünce mutlu oldum ve zevkle okudum.Sonuçta domuz etinin çok kullanıldığı bi ülke 1 kişiyi 2 kişiyi değiştirseniz de koca ülke değişmiycektir bu yüzden de orada yaşadığınız için sizin onlara ayak uydurmanız gerekiyo çünkü dışlamalar falan varmış zaten.Bence kore de eşinizle mutlu olduğunuz sürece hiç bişey önemli deilll.Bu hayat sizin yargılamakta kimseye düşmez :D

    YanıtlaSil
  10. Çok güzel açıklamışsınız. Aslında bu tür soruların altında bilerk rahatsız etmenin yanısıra maalesef son yıllarda gecirdigimiz değişimin izleri var. Herşey yüzeyselleşti ve basite indi. Domuz yeme, namaz kıl, oruç tut , örtün dini yaşadın işte. Ama kalp kırmışsın , kul hakkı yemişsin, bile isteye sırf senin gibi düşünmüyor diye karşındakine kötülük etmişsin, iftira atmışsın onun bir önemi yok değil mi? Pardon Allah hangi günahı affetmiyordu kul hakkı mıydı?Işte onu atlıyoruz.
    Bence bunlar daha önemli. Diğer ibadetler ve kurallar için evet elimizden geleni yapalım ama bu özü unutmayalım değil mi?

    YanıtlaSil
  11. Yazından anladığım bir noktada gözünü kapatmak zorunda kalabileceğin. Herkes için geçerli bu. Bence çok detaylı, çok açıklayıcı anlatmışsın ellerine sağlık. İşin elbette dediğin gibi ekonomik boyutu var. Domuzu üretmekde kolay, beslemek de eti de bol. O zaman ne yapacak adam inancına da aykırı değil yiyecek tabii. Yine de çok zor, Allah yardımcın olsun her anlamda. Belki küreselleşme çoğaldıkça helal dediğimiz ürünler de çeşitlenecektir dediğin gibi. Bu kadar detaylı bilgilendirdiğin için bizi teşekkür ederiz :)

    YanıtlaSil
  12. Merhaba Bahar Abla~~ Allah razi olsun anlattiklarin cok ince ve guzel.. Bircok kisinin gerektigi cevabi aldigini dusunuyorum..Kendinizi uzmeyin ..burda ne muslumanlar var ki(!) ,sizin kocaniz orda kalsin .. Allah sizi birbiriniza bagislasin ve yardimciniz olsun ..Ben sizi tanidigim kadariyla ..Elinizden gelenin en iyisini yaltiginizi dusunuyorum..Bir.raddeye kadar herseyden sakinirken oyle boyle.degil daha orada kac sene yasacaksiniz ..^^
    Ben hicbir sekilde kirmizi et yemeyen bir insanim ,kiymasi sucugu sosisi hic yemem (yiyemem ) Bir nebze yemedigim icin sansli sayilirim koreye geldigimde ama sahsi bahis arkadas ortami olunca onda cok zorlanacagim..Bu nedenle korede okumayi degilde ziyaret edip gezici olma taraftariyim..
    Bu arada shin rameni,Burada bir.koreli ablanin smart marketi var ilk zamanlarda bilincsizce normal shin ramen getirip dagittigini soylemsiti arkadaslarina yolladigini ama bir arkadasinin farketmesiyle birlikte kadin cok uzuldugunu bilincli yapmadigini soyledi ve simdi orada helal shin ramen satiyor.. Ben pek anlamadigim icin shin ramen gerceten helal mi degil mi onun helali varmiydi diye dusunup almadim ama simdi sizde helali cikti diyorsaniz demekki kadin digru soyluyordur ^^ Tesekkur ederim tekrar elinize emeginize saglik ~~

    YanıtlaSil
  13. Kesinlikle 'davulun sesi uzaktan hoş gelir' vakası! Dediğin gibi kimse yaşamadan bilemez. Aynı şeyleri şuan ben yaşıyorum, öğrenci olduğum halde zorlanıyorum..yeri geliyor Allahım affetsin koyveriyorum..Uygur Türkleri ve Çin'in müslüman azınlığı Hui'ler sayesinde Çin'de helal ürün bulmak sanırım Kore'ye nazaran daha kolay. Ama yinede her gün aynı yere gidip aynı şeyleri yiyemiyorsun. Yada yemeğe davet edilince, ben yemem diyemiyorsun. En kötüsü Çinlilerin islam hakkında en ufak bir bilgisi yok! Zaten bişey bilmeyen adamlara benim dandik çincemle anlatmaya kalkınca al buradan yak.. Dediğin gibi domuz eti yemiyorsun kıymasını da mı yemiyorsun diyorlar, yada sosun içinde domuzun eti yok ki sos o diyorlar.. Elimden geldiğince kaçınmaya çalışıyorum, kaçınamadığımı da Rabbim'in affına bırakıyorum. ..Secret

    YanıtlaSil
  14. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  15. merhaba
    yaklaşık 1 ay önce böyle bir bloğun varlığından haberim oldu, o gün bugündür takipteyim. gerçekten çok samimi bir yazı olmuş tebrikler. tamam hayal kurmak güzel ama eğer biraz daha gerçeklere dayandırıldığında, gerçekleşmemesi durumunda çok üzmez. ya da gerçekleştiğinde hayal kırıklığı yaratmaz. eşinizle mutlu bir hayat dilerim :)

    YanıtlaSil
  16. hiçbir bilinçli müslüman o şekilde uyarmaz emin ol.Biz firavun gibilerle bile yumuşak dille konuşmamız gerektiğini söyleyen Yüce ALLAH c.c in dinindeyiz ki bu din fıtrata en uygun dindir.kaldıki birbirimize asla bu şekilde davranmayız.birbirimizi kırmadan uyarırız. bu yüzden sen öylelerine aldırma.
    ben blogunu takip ediyorum seni de çok seviyorum .çok tatlısın.sen,eşin ve her ikinizin ailesine de dua ediyorum inş ALLAH kalbinize en doğru yola,iyiliğe,huzura,Kur'ana açar.her iki dünyada sağlık iyilik ve huzur nasip eder cennetine layık eder amin inş hepimiz..
    çok samimiyim.verdiğin bilgiler için de çok teşekkürler...

    YanıtlaSil
  17. ne demek istediğinizi anlıyorum. insan gerçekten çok zor durumda kalıyor. korelilere çok yabancı bir durum bir şeyi yememek, ikramı kabul etmemek... ben de çok zorlandım, sonlara doğru sabır taşım çatladı resmen özellikle et ve içki konusunda.. allah yardımcınız olsun.. beni de çok iğneleyenler olmuştu, kendi sevaplarından çalıyor o insanlar.. kendileri dikkat edip, bir başkasını-ki haram bir şey yemediğim halde, sırf dışarıda yemek yediğim için- kınıyorlar bu onlara zarar veriyor sadece.. insan dikkat etmeye çalışınca allah işini kolaylaştırıyor zaten :) bir de yediğimiz her helal lokmanın değeri artıyor gibi geliyor bana :)) türkiyeye dönünce kocaman şükretmiştim hehehe. allah işinizi kolaylaştırsın, koreliler anlamakta baya zorlanıyor ama iradenizi görünce de hayran kalıyorlar. zaten siz daha uzun süre oradaydınız, daha iyi gözlemlemişsinizdir :)

    YanıtlaSil
  18. Bahar abla bu konuda seni o kadar iyi anliyorum ki.Bende yaklasik 5 yil kadar rusya da yasadim.Orasida kore gibi domus eti cok tuketilen bir yer.İlk zamanlar pazara gittigimizde her tarafta domuzz kafasi eti vs satildigini gorunce o kadar sasirdim o kadar korktum ki anlatamam. (korktum cunku ilk gittigimde 12 yasindaydim) Ruslara karsi cok tepkili davrandim.Ama zaman gectikce tipki senin soylediklerin oluyor.Tabi ki inek eti yiyorduk ama diger seylerede cok alismistik.sonucta biz et obur degiliz baska seylerde yemeliyiz.o yuzden icinde et bulunmayan herseyden yedik.Ne kadar dikkat edilirse edilsin illaki bir sekilde istemeden de olsa yiyorsunuz.Ama ben senden daha sansliyidim cunku babamin orada bir turk lokantasi var helal et falan bulmak oldukca kolaydi.Ama buna ragmen hic mi alisveris yapmadik her zaman lokantada mi yedik tabii ki hayir.yaklasik 6 yil kaldim ve ruslarin bizim ulkemizde ne kadar yanlis lanse edildigini anladim.Bazilari bizden daha cok islamiyetin gerekcelerini yerine getiriyor.Bunu yasamadan birinin anlamsi buyuk bir olgunluk gistergesidir bence . ve bu kadar buyuk bir tepkinin gosterilmesi de ulkemizde domuz eti satisinin kesinlikle yasak olmasi.İnsan en cok hic gormedigi bilmedigi seyden korkar cunku . Yazin icin tesekkurler insanlara farkli bur bakis icisi kazandirdigini dusunuyorum kendine iyi bak :) susimaju

    YanıtlaSil
  19. Günümüz Türkiyesinde bile helal gıda olduğu sertifikalanmış sadece bir marka salam sosis markası varken, diğer markalar bu sertifikayı halen alamıyorken. Şekerlemelerin üstünde domuz katkısı yoktur ibaresi yer aldığında bile içindeki jelatin domuzdan yapılabiliyorken, size böyle sorularla gelmeleri zaten saçma. Ha keza suçlayıcı tonlamalarla konuşmaları da..
    Biz kendimizi müslüman bir ülkede ne kadar sakınabiliyoruz ki bir başkasının kusurunun ya da yanlışının araştırmasını yapabiliyoruz.
    'Elbetteki rahmetim gazabımı geçmiştir' buyuran Rabbim merhametiyle muamele etsin cümlemize..

    YanıtlaSil
  20. Bahar abla ne kadar güzel anlatmışsın vallahi okurken içimin yağları eridi :D Kore'de ki Müslümanların en çok karşılaştıkları sorun bu herhalde ve şahsen gidip bir sene yaşadığım için herkeste bana bunu soruyordu ki bende yedim domuz eti ve hiçte bakmadım yediğim şeylerin içinde var mı diye çünkü sonu yok bu işin. Her şeyi didik didik ararsan marketten bir saatte bile çıkamazsın. Seni de tebrik ediyorum çoğu kişi sıkılgan bu konuda karşıdaki insanlar onu kırsa bile cevap veremiyorlar biliyorum çok iyi yazmışsın herkes bu yazıyı okuyup oradaki yaşamı anlayıp öyle konuşmalı. İnşallah ileride de bu tarz insanlarla karşılaşmaz ve kendi istediğin gibi huzurlu yaşarsın. Herkeste bunun bilincine varır inşallah. Yobaz milletle uğraşmak zor çünkü. Kendine çok iyi bak oralarda. Özledim Kore'yi şimdiden :D

    YanıtlaSil
  21. Çok güzel açıklamışsın Bahar Abla. Kimsenin, kimsenin inancını yargılamaya hakkı yok sonuçta herkesin inancı kendine. Biz bildiklerimizi aktarmakla yükümlüyüz. Karışmak, yermek, kınamak... vs. kimsenin haddine değil. Aslında çok fazla söylenecek bir şey yok. Söylenmesi gerekenleri söylemişsin zaten. Bu konular çok hassas konular olduğu için insan ister istemez yanında kendisiyle aynı düşünenleri de görmek isteyebilir diye düşünerek yorum atmak istedim. ^^

    YanıtlaSil
  22. Türkiye'de de durum hiç öyle güllük gülistanlık değil!!! Şehir efsanesi gibi bir sürü iddia var, bir çok domuz çiftliği, ürünlerinde domuz eti kullanalar falan. Doğruluğunu net olarak bilemiyoruz ama özellikle ürünlerin hazırlanışından tutunda içindekileri bile incelesek dinen helallik konusunda sınıfda kalacağını düşünüyorum. Çünkü İslam dininde sadece "domuz haramdır" yok, diğer etlerde de hayvanların kesiliş ve temizleme usulleri ile de haram ve helal var ki, müslüman çoğunluğa rağmen ülkemizde de bu hassasiyet yeni yeni oluşmakta.
    Sizin ve oradaki müslümanların Allah yardımcısı olsun. Bu arada satır aralarında oldukçe bilinçli bir müslüman olduğunuzu okudum ki, ülkemizdeki bir çok insan bihaber, sizi tebrik ederim.

    YanıtlaSil
  23. Öncelikle merhabalar, blogunuzu Kore'de yaşam ile ilgili araştırma yaparken tesadüfen buldum. Yazılarınızda gayet samimi olmanız çok ilgimi çekti. Daha önce de bloglar okumuştum lakin bazı şeyler hiç mantıklı gelmiyordu. Ben de müslümanım. fakat erkek arkadaşım bir Kore'li. şu anda Türkiye'deyiz lakin kısa bir süre sonra o Kore'ye dönecek. Ben ise bazı işlerimi hallettikten sonra henüz ona birşey demesem de Kore'ye bir uğramayı düşünüyorum :) Domuz eti v.s. konusunda yazdıklarınızın hepsini ben de düşünmüştüm. Kendi evinizde yemeseniz bile illaki dışarılarda bir yerlerde yersiniz bilerek ya da bilmeyerek. Ben her ne kadar istemesemde yapacak birşey yok diye düşünüyorum ve açıkçası çok kasmayacağım kendimi. Koreli erkekler ile ilgili interpals ile ilgili yazdıklarınıza da katılıyorum birebir yaşadım lakin ben en çok Araplar dan bıktım... Koreli erkekler kibarlar lakin içlerinde evlenmeyi düşünen pek nadir bulunuyor sanırım. evvela işleri geliyor onlar için. Ayrıca çok planlılar.. Benim gibi aklına estiği gibi yaşayan birine aniden yarın ne yapacaksın denilince susup kalıyordum fakat alışmaya başladım artık ben de düşünüyorum yarınımı :) Ondan ayrı kalacağım için çok üzülüyorum onu seviyorum fakat mecburen yollarımız burada ayrılıyor herkes kendi memleketine dönecek birkaç güne... Beni sevdiğini söylüyor ama dürüstçe sadece hayatında özel bir yerim olacağından bahsediyor.. boş umutlar vermemesi bence onun en güzel yanlarından biri. Sevgiyle kalın Bahar Hanım. Allah huzurunuzu daim etsin.

    YanıtlaSil
  24. He eklemeyi unutmuşum ^^
    Et yemiyorum, içki içmiyorum diye beni dışlayan, bana saygısı olmayan Koreli arkadaşlarla da hiç işim olmaz. Varsınlar benimle görüşmeyi kessinler. Ben onlara saygı duyuyor, yeyip içtiklerine karışmıyorsam onlar da bana karışamaz. Kimse kusura bakmasın :)

    YanıtlaSil
  25. Salam. Bilmirəm yorumu oxuyub cavab yaza biləcəksiniz ya yox. Ancaq yazılarınızın çoxunu oxudum. Dürüstlüyünüzü sevdim. Çünki insan haqq verir yazdıqlarınızı oxuyanda, müsəlman ölkəsində yaşamaq əlbəttə bizə daha rahat olardı, ancaq hər şey sadəcə bizim seçimlərimizlə olmur. Bu arada İnşaAllah övladınızın, deyəsən/galiba oğlanmış sağ-salamat doğulmasını diləyirəm :)) Bundan sonra daha tez-tez yazın oxuyaq. ;)

    YanıtlaSil

Yorumunuz onaylandiktan sonra gözükecektir