17 Kasım 2013 Pazar

Hav Hav

Selam , iyi hafta sonları hepinize .

Çok sık , tekrar tekrar gelen bazı sorular var ..
Hem bilmeyenler öğrensin, hem de elimde gösterebileceğim bir yazı dökümanım olsun diye populer soruları , meraktan çatlatan soruları tek tek (ayrı konularla) cevaplayacağım .... Böylece bence aynı sorular tekrar tekrar gelince sinirden hoplamam ,link veririm okusunlar .

S: Koreliler Köpek Eti Yiyorlar Mı  ?
C: Elbette! yiyorlar , yasaklandı, artık yemiyorlar diyen bazı Kore görmüş Kore hayranlarının hayranlığından dolayı temize çıkartma/yanlış yönlendirmesine inanmayın .


( bu resim bir şaka . böyle yeniyor değil elbette )

Neden Koreliler köpek eti yiyorlar ?

Kore'de yazın en sıcak günlerine 복날 (bok-nal) diyorlar. Ve bu sıcaklığın en yüksek olduğu dönemde sıcaklığı yenmek ve vucutlarini korumak adına belli bazı yemekler yiyorlar 

 Bunlar :

1) Samgyetang 


Tavuğun içi pirinç, kestane ile doldurulan ,suyuna çeşitli ağaç kabuklarının atılarak yapıldığı bir yemek . İçine her hangi bir haram ürün girmediği için müslüman olup domuz konusunda titiz olanlarda yiyebilir rahatlıkla...

2) Chanho Gui 


Yılan balığının soslanarak ızgarada kızartılmışı ... Çok yağlı olduğu için ben sevmiyorum 

3) Gamja Tang


patates ve domuz etinden yapılan bir yemek .

4) BoşinTang 



Köpek eti ile yapılan yemek ...

Eskilerden, Kore'nin çok fakir olduğu dönemlerde büyük baş hayvan eti yemenin neredeyse imkansız olduğunu, sığırın ,ineğin kuyrunun tüyünü bile bulurlarsa kendilerini şanslı saydıklarını söylememe gerek yok sanırsam .. Dolayısıyla büyük baş hayvan etinden alınabilecek proteini de alamıyorlardı . Bu münasebetle köpek eti yenmeye başlandı . 

Köpek eti yemek ne kadar yaygın ?
Elbette hergün , her evde yenilen bir et/yemek değil artık . Ve pahalı . Seul ve civarında yaklaşık 550 adet köpek eti/yemeği satan-yapan restorant bulunuyormuş biraz araştırmalarıma göre.  Ancak gençlerden çok yaşlıların tercih ettiğini ,sebebi ise sağlık ve cinsel güç açısından olduğunu belirteyim. İğrenç ama köpeğin cinsel organını yiyip cinsel gücünün arttığını söyleyenler gördüm TV programında .  Patronları yemek istiyor diye köpek eti restoranında yapılan iş toplantılarına eşim dahil bir sürü iş arkadaşları da gitti. 

Koreliler bu konuda ne düşünüyorlar ?
Çoğunlukla erkekler olmak üzere ,bir çok koreli hayatında bir kere de olsa köpek eti yemiştir. Naver'da bulduğum anket sonuçları 97% oranında erkeklerin, %67 oranında kadınların yediğini , %83 kısmının köpek etini sevdiğini gösteriyordu ...

Bir çok koreliyle bu konuda  tartışamazsınız eğer köpek eti yemenin yanlış bir şey olduğunu düşünmüyorsa .. Çünkü inekte hayvan ,onunda canı var ,onu yerken keserken acımıyorsun da köpeği yiyince mi vicdanın tavan yapıyor diye susturuyorlar seni. Bazı hayvan sahipleri var ,evinde köpek besliyor ama yeri gelince restorantta köpek eti yiyorlar ve bunun kendi içlerinde bir çelişki yaratmadığı, ikisinin farklı olduğunu söylüyorlar ....   

Diğer taraftan bazı koreli hayvanseverler çok ciddi karşı çıkıyor ve protestolar yapılıyor . Ve bazı yabancılarda onlara destek veriyorlar . Ama yine de bir çok köpek sahibi 'yemem de yiyene de karışmam bana ne diyor'   

Her köpeğin etini yiyorlar mı ?
Hayır! en azından hikayesel olarak öyle . yani tek bir cins , büyük ırk bir köpeği yiyorlar . Ama TV'de bir çok defa bakmak istemedikleri köpekleri köpek kasabına ucuza satanların haberleri çok çıktı . 

Köpekler nasıl kurban ediliyor ?
Yine okuduğuma göre, eti satan marka firmalar ya da kendisi kurban edip pişiren büyük restorantlarda köpekler acı çekmeden ani şokla öldürülüyor ve kesiliyormuş. Ama köy içindeki yerlerde ,özellikle kendileri yemek için ya da etrafa satmak için büyütenlerin iple köpekleri astıkları ve öldüresiye dövdükleri yazıyordu ne yazık ki.. 

Malesef ki Köpeklerin şu şartlar altında şöyle öldürülmesi gerek diye çıkartılmış resmi bir kural yokmuş .

Ben Bu Konuda ne düşünüyorum ?
İlk başta çok tepkiliydim. Kınıyordum . Ama açıkcası artık asla yemem, kınamam ama yiyenide sevmem diye düşünüyorum ... Bizler için dini vicdanımız, kültürümüz dolayısıyla böyle bir şeyi çok yanlış ve aykırı görüyor olabiliriz ama adamlar bunun üzerine doğdu ve büyüdü ,kalkıpta onlardan bizim gibi hissetmeleri bekleyemeyiz.  Ayrıca köpek eti yemek her ne kadar var olsa da çok da insanın hayatında olan birşey değil. 
Marketler de köpek eti satılmıyor . Normal bir kasaptan gidipte köpek eti alamazsın .. Ayda bir ohh şöyle mis gibi bir köpek çorbası çekti canım demiyorlar . Ben ileride zamanla bunun yasaklanacağını düşünüyorum . Fransa bu konuda zaten Koreyi çok kınıyor. Hoş, köpek sadece korede değil bir çok asya ülkesinde yeniliyor ama.  Keşke yemeseler, en azından yemeği mübah görmeseler,hadi mübah gördüler bare devlet tarafından açık açık kurallar ve denetim getirilseydi kesilme ,stoklama adına güzel olurdu ama böyle ne yaparsın ki. 

not : Kore hakkında kınayıcı, hakaret vari mesajlar yazmayın bu konuya ,yazdığıma pişman olmayayım. 

11 yorum:

  1. Bir Kore sever olarak bu konuyu biliyordum.Çok iğrenç bir şey...Düşünsenize evde beslediğiniz, sevdiğiniz canlıya bir başkası yemek olarak bakıyor ama çok da kınamamak lazım, kültür ve inançlarla alakalı bunlar...Biz de budistlerin tanrılarını yiyoruz, kurban ediyoruz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hinduların tanrıları değilmiydi o? :/

      Sil
    2. Sanırım evet hindulardı ayy her neyse önemli olan ana fikir :p

      Sil
    3. aslında bunun hayvanı beslemekle alakası yok..insanlar kendi beslediği koyununu, tavuğunu, ineğini yemiyor mu yani? onların canı can değil mi? biz müslüman olduğumuzdan dolayı yemiyoruz, köpek beslediğimizden değil..ayrıca köpek etinin sağlıksız olduğunu duymuştum, avrupalılar ondan yemiyordur, acıdıklarından değil yani..

      Sil
  2. kore severmiyim değilmiyim deneyimlemeden, bir sınıfa tabi olmadığımı düşünüyorum. fakat FRANSA ÖNCE KENDİ İŞLERİNE BAKSIN DİYORUM NEDEN KENDİSİ AT ETİ TÜKETİRKEN KORENİN KÖPEĞİNE LAF ATAR ANLAMIŞ DEĞİLİM. insan oğlu beslenme pramidinin tepesindedir dolayısıyla aç kaldığında her şeyi yiyebilirsin (hatta kendi cinsini bile) evet kötü ama gerçekçi olur isek böyle Allah kimseyi böyle bir şeyle sınamasın diyorum. baharcım ellerine sağlık yeni yazı gelmiş çok sevidim ve okurlarınında o kadar problem yapılacağını, tü kaka bir konu olmadığını düşünüyorum inşallah yargılamadan geniş bir perspektiften bakarak okurlar

    YanıtlaSil
  3. Elinize sağlık, bilgilendirici yazı olmuş. "Hello Stranger" adlı Tayland filminde o çeşit yemeklerden birinin neye benzediğini izleyenler görmüştür. Keşke o sahne olmasaydı onun dışında film çok harika. Kore fanlığını komediyle güzel anlatmışlar. Korelilerin kendini savunma biçimleri vejeteryan hayvanseverler açısından mantıklı ama bizim açımızdan mantıksız. Çünkü biz Allah'ın izin verdiği makbul(temiz) olan etin tüketilmesini savunuyoruz. Köpek eti proteini, bakterileri, kimyasalları insan vücudu için kirli besindir. İnsan vücudu kendini yenilediği hücreleri ve hormonları yediği besinlerden üretiyor. İnsan gıda olarak kalitesiz ve kirli besinler yerse duygusal durumu çok etkileyen hormonlarında dengesi bozuluyor. Köpeğe acımak evet bizimde üstünde durduğumuz konu ama asıl mesele isan vücuduna girmemesi gereken kirli gıdadır. Kirli gıda derken geniş düşünelim insanda köpek için kirlidir. Kirli kelimesini hücre bozucu, hastalık yapıcı olarak kullanabiliriz. Amerika'nın çok önemli doktorlarından biri Türk asıllı Dr.Mehmet OZ *epigenetik* değişimi vurguluyor. Yani yaşanan iklim ve besin türü insanı kısa zamanda değil ama bir kaç yüzyılda hem genetik olarak hem görünüş olarak değiştirir diyor. %70'i %90'ı kirli gıda tüketiyor ondan sonra neden gözkapağımız böyle, neden burnumuz basık, neden popomuz, yüzümüz düz, neden biz böyle tek tipiz, neden avrupalılar gibi güzel olamıyoruz diye plastik cerrahlara koşuyorlar. Körü körüne fanlık yapanlar benimde sinirlerimi bozmaya başladılar, oppalarının gerçek fotoğraflarla daha ne tür yemek yediklerini göstersek kusarlar. frog,blood etc....

    YanıtlaSil
  4. yemem kınamam ama yiyenide sevmem... Aynen katılıyorum. Günümuzde atalarimızın yaptığı pek cok şey yapılmıyor kıtlık döneminde yenmıs olabilir ama 2013 yılında bunu savunmalarını anlamış değilim:/ ben et yiyen hiç bir hayvanı yiyemem şahsen domuz köpek yılan kus hatta bazı deniz canlılarını...yazı için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  5. ahır hayvanıyla, besi hayvanıyla ev hayvanlarını karıştırmamanızı rica ediyorum.. dini gereği yemeyenler olabilir ama zaten yiyebilirsin deseydi bile ben bunu hiçbir zaman doğru bulmuyorum, doğru bulanları da hiç doğru bulmuyorum.
    her toplumun yemek kültürü farklıdır elbette ama evinizde danayla yaşamıyorsanız, danayı yürüyüşe çıkartmıyorsanız, danayı sürekli veterinere götürmüyorsanız ay canım ha köpek-kedi ha dana-koyun diyemezsiniz. ikisinin duygu, düşünce, zeka ve algı bakımından oldukça farkı var..

    besin piramidi meselelerine hiç girmeyelim çünkü besin piramidinin en üzerinde yırtıcılar vardır primatlar değil.. teknolojisiz ortamda 10 gün sürmez o piramidin zirvesindeki haliniz..

    çok hassas bir konu bu lütfen kınamaktan çekinmeyin ülkemizde yeterince hayvan düşmanlığı var zaten bu konuda kimseye hoşgörüyle yaklaşmamıza gerek yok.

    YanıtlaSil
  6. Görsellerde kullandığın yavru köpekler inanılmaz sevimli :)

    YanıtlaSil
  7. Zar zor babamı Kore konusunda ikna etmiştim ki sağdan soldan bir şeyler duyup da bana çemkirmeye aradı. "Sen bir yere gitmek istiyordun nereydi orası" diye söze girdikten sonra "E onlar köpek eti de yiyormuş ama.." dedi. Kendi bilgilerimle bir açıklama yapmıştım ama bu yazınız iyi bir kaynak olacak diye düşünüyorum. En azından merakı gider.

    Tamam biz yemiyor ve doğru bulmuyor olabiliriz ama şu cümleye de katıldım yada daha çok verecek bir cevap bulamadım da diyebilirim. İnek de hayvan, tavuk da.. el kadar bıldırcını yakalayıp yiyoruz da vicdanımız sızlamıyor. Neden sadece köpekte pençe gösteriyoruz. Bunu yiyeceksin arkadaş diye zorla gırtlağımıza sarılan da yok. Haklı bulduğumdan değil de, kendimizi kınamakta haksız bulduğumdan böyle diyorum. Dediğiniz gibi onlar o kültüre doğmuş insanlar sonuçta. Ben de yemem ama kınamam da, yiyene hakkında ne düşünürüm bilmiyorum ama garipsemeden edemem herhalde.

    Ayrıca ilk fotoğraftaki köpekler gerçekten çok sevimliler. :)

    YanıtlaSil
  8. İçimden geldi geveze kitap kurdu arkadaşa cevap yazmak :)
    Babam dana ve düvelerle iç içe yaşıyor, onları her gün günde iki kez yürüyüşe çıkarıyor, onları sürekli veterine gösteriyor, hepsinin kişilik özelliklerini tek tek anlatabiliyor...
    Burdan nereye varmak istediğimi düşünebilirsiniz ama gerçekten varmak istediğim bir yer yok sadece köpekler hakkında yazdıklarınızın inekler için de geçerli olabildiği bir örnekten sizi haberdar etmek istedim :)

    YanıtlaSil

Yorumunuz onaylandiktan sonra gözükecektir